Konijnenziekten

Lees meer over veelvoorkomende problemen bij dit huisdier

1. Myxomatose

Myxomatose is een ziekte die veel voorkomt bij konijnen. Het is helaas ook vaak een dodelijke ziekte. Meestal is de ziekte seizoensgebonden, vanaf mei tot augustus/oktober. In de winter komt de ziekte vrijwel niet voor.

Verspreiding van de ziekte

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Het wordt overgebracht door stekende insecten, zoals muggen en vlooien. Het kan ook worden overgebracht door direct contact met een ander konijn.

Symptomen

Enkele dagen tot twee weken na besmetting zijn de eerste symptomen zichtbaar. Het konijn krijgt zwellingen bij de ogen, mond en anus. Hierna ontstaan er bulten op de oren, bij de mond en op de rug. Dit worden ook wel myxomen genoemd. Het konijn krijgt oog en neus uitvloeiing dat pussig kan zijn. Hij kan ook koorts hebben. Het konijn zal minder eten en drinken en wordt lustelozer. Daarnaast kan het konijn benauwd worden en een longontsteking krijgen.

De meeste konijnen sterven binnen twaalf dagen.

In sommige gevallen kunnen besmette konijnen nog enkele weken of maanden overleven.

Behandeling

Er is geen behandeling tegen het virus dat myxomatose veroorzaakt. Het konijn kan wel symptomatisch behandeld worden. Dit houdt in dat er medicijnen worden gegeven die de symptomen onderdrukken.

Enting

Er is een enting tegen myxomatose. Deze mag vanaf de leeftijd van vijf weken gegeven worden. De enting moet dan na zes weken herhaald worden. Vanaf de leeftijd van tien weken hoeft de enting niet herhaald te worden. De enting werkt een jaar lang. Het beschermt ook tegen de ziekte RHD1.

2. RHD1

RHD1 (Rabbit Haemorrhagic Disease), ook wel Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) genoemd, is een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte.

Verspreiding van de ziekte

RHD1 wordt veroorzaakt door een virus. Het konijn wordt besmet met het virus door urine en ontlasting van besmette konijnen, maar ook door besmet materiaal. Daarnaast kan het ook overgebracht worden via direct contact met een besmet konijn en door stekende insecten.

Symptomen

De mogelijke symptomen zijn: koorts, stuiptrekkingen, niet eten, lusteloosheid en pijnuitingen. In sommige gevallen komt er bloed uit de neus. De meeste konijnen sterven binnen 2 à 3 dagen.

Behandeling

Er is geen behandeling tegen het virus dat RHD1 veroorzaakt. Ook is er meestal geen symptomatische behandeling mogelijk door het snelle en dodelijke verloop van de ziekte.

Enting

Er is een enting tegen RHD1. Deze mag vanaf de leeftijd van vijf weken gegeven worden. De enting moet dan na zes weken herhaald worden. Vanaf de leeftijd van tien weken hoeft de enting niet herhaald te worden. De enting werkt een jaar lang. Het beschermt ook tegen de ziekte myxomatose.

Preventief

Naast de enting kunnen er ook andere preventieve maatregelen worden genomen.

• Zorg ervoor dat er geen stekende insecten bij het konijn kan komen. Dit kan door een hor/klamboe over het hok te plaatsen. - Voorkom dat wilde konijnen in de tuin kunnen komen.
  • Maak het hok regelmatig schoon.
  • Let op met vers geplukt gras of groenvoer uit een moestuin.
  • Let ook goed op de eigen hygiëne.
  • Het is daarnaast ook belangrijk dat konijnen vrij zijn van vlooien.

3. RHD2

RHD2 (Rabbit Haemorrhagic Disease) is een nieuwe variant van het RHD1 virus. Het is een zeer besmettelijke en dodelijke ziekte.

Verspreiding van de ziekte

RHD2 wordt veroorzaakt door een virus. Het konijn wordt besmet met het virus door urine en ontlasting van besmette konijnen, maar ook door besmet materiaal. Daarnaast kan het ook via direct contact met een besmet konijn en door stekende insecten.

Symptomen

De symptomen zijn hetzelfde als bij RHD1. De meeste konijnen sterven binnen drie à vijf dagen.

Behandeling

Er is geen behandeling tegen het virus dat RHD2 veroorzaakt. Het konijn kan wel symptomatisch behandeld worden. Dit houdt in dat er medicijnen worden gegeven die de symptomen onderdrukken.

Enting

Er zijn twee verschillende entingen tegen RHD2. Deze mogen vanaf de leeftijd van vier weken gegeven worden, maar het liefst pas vanaf tien weken. Bij een leeftijd van vier weken enten als er een hoge infectiedruk is. De enting moet herhaald worden na zes weken. Het eerste type entstof werkt een half jaar lang. Het tweede typ entstof werkt een jaar. Tenzij er een hoge infectiedruk is, dan na zes maanden herhalen.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u tijdens openingstijden contact opnemen met onze praktijk.