Myxomatose virus

Bescherm uw konijn.

Konijnen en Myxomatose?

Myxomatose is een virus dat veel voorkomt bij konijnen en vaak dodelijk is. Het is een soort pokkenvirus dat in de huid groeit. Myxomatose is te voorkomen door uw konijn tijdig te vaccineren.

Hoe wordt de ziekte verspreid?

Meestal door bloedzuigende insecten, zoals muggen, steekvliegen en vlooien. Het virus kan blijven leven in het bloed van vlooien tijdens de rustperiode. Dit betekent dat zowel binnen- als buitenkonijnen vatbaar zijn voor deze ziekte. Daarnaast is er ook een vorm die overdraagbaar is via direct contact met een besmet konijn.

Er zijn twee vormen van Myxomatose bekend; de nodulaire vorm en de respiratoire vorm. De nodulaire vorm: De eerste symptomen zijn huidletsels en zwellingen op het hoofd en aangezicht. Ze worden myxomen genoemd en zijn vaak gevuld met slijm of etterige substanties. Andere symptomen zijn: zwellingen aan de ogen, lippen, oren, anus en geslachtsdelen. Deze zwellingen kunnen in één dag zo ernstig worden dat de dieren niet meer kunnen zien. De meeste konijnen sterven binnen twaalf dagen.

De respiratoire vorm: Sinds enkele jaren komt de chronische vorm ook steeds vaker voor, voornamelijk bij tamme konijnen. De myxomen zijn kleiner, de letsels bevinden zich ter hoogte van de longen en ze kunnen zwellingen hebben rond de anus of geslachtsdelen.

Hoe te herkenen?

Voornamelijk is Myxomatose te herkennen aan de huidletsels en zwellingen van de ogen, oren, lippen, anus en geslachtsdelen. De dierenarts kan door middel van een klinisch onderzoek de diagnose stellen.

Heeft u het vermoeden dat uw konijn Myxomatose heeft? Belt u dan een van onze dierenartsenpraktijken. De assistente kan dan alvast voorzorgsmaatregelen nemen, zodat eventueel andere konijnen in de praktijk niet besmet raken.

Behandeling

Er is geen medicijn om van Myxomatose te genezen. Er bestaat alleen een symptomatische behandeling. Dit houdt in, medicijnen om de symptomen te onderdrukken, in de hoop dat het konijn de ziekte overleefd. Het is een intensieve behandeling en wordt - afhankelijk van de ernst van de infectie - vaak afgeraden.

Vaccinatie

Myxomatose is te voorkomen door uw konijn tijdig te vaccineren. De vaccinatie kan al vanaf de leeftijd van vijf weken gegeven worden. De enting werkt een jaar lang en hoeft niet herhaald te worden. Een ander voordeel aan deze enting is, dat hij ook beschermd tegen de gevreesde ziekte RHD/VHD. Bij RHD overlijden de konijnen vaak binnen 12-36 uur nadat de eerste symptomen opgetreden zijn.