icoon telefoon 0113 - 330 115

icoon afspraak AFSPRAAK

Konijn gebit

Konijnen hebben een heel ander gebit dat honden en katten. Het bestaat uit 4 snijtanden, 20 kiezen en 2 stifttanden. Stifttanden zijn kleinere snijtanden die achter de grote bovenste snijtanden staan. De tanden en kiezen horen recht op elkaar te staan. De tanden en kiezen van een konijn blijven altijd groeien.

Gebitsproblemen

Zoals bij ieder huisdier kent ook het konijn gebitsproblemen. Waardoor worden gebitsproblemen bij het konijn veroorzaakt? Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Soms staan de tanden of kiezen van een konijn van zichzelf niet goed op elkaar, maar staan ze een beetje scheef. Daardoor slijten ze niet goed af. Een verkeerde stand van het gebit kan erfelijk zijn. Wanneer de kiezen of snijtanden van een konijn niet goed afslijten krijgt het konijnen problemen met eten.

Verkeerde voeding

Ook botontkalking, o.a. door voeding met verkeerde hoeveelheden calcium, fosfor en/of vitamine D kunnen voor gebitsproblemen zorgen. Calcium is nodig voor de opbouw van botten en tanden. Te veel calcium in slecht voor de gezondheid van uw konijn. Zo komt het teveel aan calcium in de urine terecht en dit kan een oorzaak van blaasgruis en blaasstenen zijn. Ook kan een overmaat aan calcium (en vitamine D) zorgen voor verkalking van zachte weefsels, ondere andere hart, bloedvaten en longen. Maar te weining calcium is eveneens schadelijk voor het konijn. Als een konijn te weinig calcium opneemt, kunnen de botten ontkalken, ook de kaakbotten. Eveneens wordt de opbouw van de tanden en kiezen verstoord. Deze botontkalking geeft ernstige gebitsproblemen. De hoevelheid calcium die een konijn moet binnenkrijgen luistert vrij nauw. Voor een goed voedingsadvies kunt u altijd contact opnemen met onze dierenartsenpraktijk.

Levensbedreigend

Helaas komen gebitsproblemen met enige regelmaat voor bij konijnen. Gebitsproblmeen kunnen ervoor zorgen dat een konijn moeilijk kan eten en pijn heeft. De gevolgen kunnen groot zijn. Een gezond konijn eet altijd. Een konijn dat niet eet, kan een slecht werkend maagdarmkanaal krijgen, of het maagdarmkanaal kan zelfs geheel stil komen te liggen. Dit kan binnen 24uur levensbedreigend zijn. Ook kunnen door gebitsproblemen abcessen ontstaan die moeilijk te genezen zijn. Ons advies: eet uw konijn minder, slechter of helemaal niet? Raadpleeg dan binnen 24 uur uw dierenarts.

Zie ook:

konijnen en kinderen | voeding | voortplanting | sterilisatie | gebit | castratie | vaccineren | aanschaf | huisvesting | jong konijn |

Tarieven